Gegužės 21d. Antradienis

Psichologė: skrydžių baimė neracionali

2013 Birželio 11d.
Peržiūrų skaičius: 7028
Psichologė: skrydžių baimė neracionali

Lietuvos aviacijos ekspertų teigimu, keleiviai neturėtų baimintis skrydžių, nes lėktuvai išlieka pačia saugiausia susisiekimo priemonė. Pasak jų, aviakatastrofos, tokios, kaip praėjusią savaitę virš Atlanto sudužusio "Air France" lėktuvo, - itin retos. Psichologės Ritos Bandzevičienės nuomone, dažno žmogaus skrydžio baimė gali būti be racionalaus pagrindo.

Statistika byloja, kad galimybė žūti skraidant saugiausiomis pasaulio avialinijomis yra 1 iš 10,5 mln. skrydžių, o nelaimės metu vidutiniškai išgyvena 24 proc. skridusiųjų. Visgi lėktuvu keliaujantys stresą patiria dažniau negu traukinių, laivų keleiviai.

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto vadovas Jonas Stankūnas teigia, kad kelionės lėktuvais - vis dar pats saugiausias būdas iš vieno taško atsidurti kitame.

"Nėra reikalo bijoti skraidyti. Ore jūs jausitės žymiai saugiau negu ant žemės", - tikina jis.

Pasak J. Stankūno, aviacijos sektoriuje nuolat atliekamas auditas: tikrinami ne tik lėktuvai, tačiau ir aviacijos mokymo įstaigos.

"Yra kasdieninė orlaivių patikra: priešskrydinė ir poskrydinė, didesnė ir mažesnė patikra. Vyksta ir nuodugnesni tikrinimai, atliekami kas savaitę", - pridūrė Alvydas Šumskas, Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas.

Pasak J. Stankūno, skrydžio saugumą užtikrina ne tik dažna techninė lėktuvų apžiūra, tačiau ir skrydžių valdymo centrų nuolatinis tobulėjimas, ir oro sąlygų stebėjimas.

80 proc. nelaimių - dėl žmogaus kaltės

J. Stankūnas teigia, kad maždaug 80 proc. aviakatastrofų įvyksta dėl "žmogiškojo faktoriaus": tiek dėl pilotų, tiek dėl technikų kaltės. Likusią dalį nelaimių sukelia techninės problemos bei nepalankios gamtos sąlygos.

Dėl to, anot J. Stankūno, šiuolaikiniuose lėktuvuose "praktiškai viskas automatizuota".

"Šiuolaikiniuose orlaiviuose pilotas aktyviai pilotuoja tiktai žemėje. Pakyla, nuskrenda ir nusileidžia automatiškai", - sako jis.

Jis pridūrė, kad nemažai nelaimių aviacijoje įvyko dėl prastų kalbos žinių, bet pabrėžė, kad šiuo metu, pagal visus tarptautinius reikalavimus, pilotų kalbos žinios beveik prilygsta filologų.

Aviacijos ekspertai teigia, kad nemažai lėktuvo dalių turi pakaitalus. Pavyzdžiui, pagrindinė lėktuvo elektroninė sistema nelaimės atveju turėtų net tris savo antrininkus.

"Sunkiai tikėtina, kad įvyktų kažkas tokio, jog visos trys rezervinės sistemos vienu metu neveiktų", - sakė J. Stankūnas.

Jis teigė, kad kiekvienas aviacijos darbuotojas - ar pilotas, ar techninis darbuotojas nuolatos tobulinasi, dalyvauja profesiniuose kursuose, kuriuose yra gilinamos tiek teorinės, tiek praktinės žinios.

Lėktuvams ir skrydžio vadovams keliami ir aukšti sveikatos reikalavimai: šių profesijų atstovams, sulaukusiems 35 metų , sveikata tikrinama 2 kartus per metus.

"Lėktuvas negali būti senas"

Aviacijos ekspertai teigia, kad dauguma orlaivio detalių skirtos ribotam eksploatavimo laikui, o jam praėjus jos pakeičiamos. Todėl, jie tikina, kad lėktuvai gali būti tik "morališkai pasenę", tačiau techniškai jie lygiai tokie patys geri ir patikimi kaip ir nauji.

"Apibūdinimą senas ar naujas galima vartoti tik kalbant apie lėktuvų modelius, o ne kalbant apie skrydžių saugą. Techniškai tvarkingas lėktuvas, nepriklausomai nuo jo amžiaus, yra saugus", - sako A. Šumskas.

Nėra saugiausios lėktuvo vietos

VGTU Antano Gustaičio aviacijos instituto vadovas teigia, kad nėra saugiausios lėktuvo vietos ir viskas priklauso nuo to, kaip krenta orlaivis.

"Nėra tokių vietų. Visos jos saugios. Avarijos atveju (saugumas) priklauso nuo Fortūnos arba atsitiktinumo. Vieną kartą gali nukentėti sėdintys gale, kitą - priekyje. Ir atvirkščiai", - pritarė A. Šumskas.

Galima įveikti baimę

"Daug baimių ir, konkrečiai šituo atveju, gali būti be jokio racionalaus pagrindo", - apie skrydžių baimę kalbėjo Rita Bandzevičienė, Mykolo Riomerio universiteto Psichologijos katedros docentė.

Antra vertus, ji pridūrė, kad katastrofos yra stiprus streso šaltinis, nekasdienis įvykis, galintys formuoti skrydžio baimę.

Pasak jos, vienas iš būdų įveikti baimę yra "susidraugauti" su baime ar nerimu.

"Vienas iš būdų yra kartu su baime daryti tai, ko bijai. Labai dažnai būna, kad žmogus bijo, tačiau jo sveikas protas sako, kad automobilių avarijų būna daug daugiau. Kai yra toks svarstymas - baime įveikti lengviau", - sakė psichologė.

Pasak jos, baimę įveikti padeda ir pokalbiai apie ją. "Kai kalbi, geriau suvoki savo baimę. O samprotavimai, sukeliantys abejonę, prisideda prie baimės įveikimo", - pridūrė psichologė.

R. Bandzevičienė sakė, kad įvairias emocijas - tarp jų ir baimę - galima suvaldyti įvairiais kvėpavimo pratimais.

Atostogos: kaip per jas pailsėti?

Atostogos: kaip per jas pailsėti?

Atostogos – tai smegenų reabilitacija, kai pavyksta atsitraukti nuo kasdieninės rutinos. Ar tikrai? Daugelis lietuvių atostogaudami dar labiau pavargsta. Psichologai pataria, kad jau išeinant atostogauti reikia susitaikyti su mintimi, kad...


Rilos vienuolynas – vieta, kur skaidrėja siela

Rilos vienuolynas – vieta, kur skaidrėja siela

Yra Žemėje tokių vietų, kuriose lankantis nuščiūva širdis, paveikta supratimo, kad kaip tik čia, šioje vietoje, kažkada gyveno, žmogus, vėliau paskelbtas šventuoju. Kai jis čia vaikščiojo, žvelgė į kalnų viršukalnes, meldėsi, abejojo ir jautė...


Kaip tinkamai elgtis Kinijoje?

Kaip tinkamai elgtis Kinijoje?

Vieno Kinijos išminčiaus žodžiai skamba taip: „tylusis kalba garsiojo balsu”. Kinai vertina draugiškumą, tačiau jiems visiškai nesuprantami išsišokimai, šaukimas, tono kėlimas. Norint palaikyti draugiškus santykius, būtina visą laiką...


Kaip išsirinkti tinkamą turistinę aprangą, kuprinę, miegmaišį ir palapinę

Kaip išsirinkti tinkamą turistinę aprangą, kuprinę, miegmaišį ir palapinę

Vasara įsibėgėja – pagaliau sulaukėme šiltų orų, liepos bei rugpjūčio mėnesiais dauguma turės ilgąsias vasaros atostogas. Jų belaukdami galite susiorganizuoti žygį ar savaitgalį palapinėje ant ežero kranto. Poilsio gamtoje kokybę lemia...


Mokytis nardymo vaikai gali tik nuo aštuonerių metų

Mokytis nardymo vaikai gali tik nuo aštuonerių metų

Vaikus mokyti nardymo subtilybių ir naudoti tam skirtą įrangą galima pastariesiems sulaukus bent aštuonerių metų amžiaus. Mažamečio vaiko plaučiai nėra pilnai susiformavę, tad bet koks nardymas didesniame gylyje dėl susidarančio didelio slėgio...


Su Europos sveikatos draudimo kortele – saugiau

Su Europos sveikatos draudimo kortele – saugiau

Vykstančiam į Europos Sąjungos (ES) šalis, taip pat į Norvegiją, Islandiją, Lichtenšteiną (Ekonominės erdvės šalys) bei Šveicariją privalomuoju sveikatos draudimu apdraustam ar apsidraudusiam Lietuvos piliečiui svarbu turėti Europos sveikatos...


Ar žmogaus riksmas gali sukelti laviną?

Ar žmogaus riksmas gali sukelti laviną?

Daugelį alpinistų ir slidinėjimo mėgėjų domina klausimas, ar žmogaus riksmas kalnuose gali sukelti laviną. Tyrimai parodė, jog laviną kalnuose gali sukelti šie su garsu susiję faktoriai:


Turistams, besilankantiems Kosta Rikoje, patariama pasisaugoti sukčių

Turistams, besilankantiems Kosta Rikoje, patariama pasisaugoti sukčių

Keliautojai, vykstantys poilsiauti į Kostą Riką, jokiu būdu neturėtų pamiršti, kad šioje šalyje dažnai sugalvojami įvairūs būdai apgauti turistus. Vienas iš būdų – kvepalų mėginiai, – negalima uostyti gatvėje siūlomi kvepalų mėginių,...

www.gradiali.com

www.gradiali.com

Viskas Jūsų sveikatai ir kokybiškam poilsui Palangoje ir Anykščiuose.
NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA

Užsisakykite KELIONIUKLUBAS.LT savaitraštį!