Balandžio 6d. Pirmadienis

Psichologė: skrydžių baimė neracionali

Peržiūrų skaičius: 7240
Psichologė: skrydžių baimė neracionali

Lietuvos aviacijos ekspertų teigimu, keleiviai neturėtų baimintis skrydžių, nes lėktuvai išlieka pačia saugiausia susisiekimo priemonė. Pasak jų, aviakatastrofos, tokios, kaip praėjusią savaitę virš Atlanto sudužusio "Air France" lėktuvo, - itin retos. Psichologės Ritos Bandzevičienės nuomone, dažno žmogaus skrydžio baimė gali būti be racionalaus pagrindo.

Statistika byloja, kad galimybė žūti skraidant saugiausiomis pasaulio avialinijomis yra 1 iš 10,5 mln. skrydžių, o nelaimės metu vidutiniškai išgyvena 24 proc. skridusiųjų. Visgi lėktuvu keliaujantys stresą patiria dažniau negu traukinių, laivų keleiviai.

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto vadovas Jonas Stankūnas teigia, kad kelionės lėktuvais - vis dar pats saugiausias būdas iš vieno taško atsidurti kitame.

"Nėra reikalo bijoti skraidyti. Ore jūs jausitės žymiai saugiau negu ant žemės", - tikina jis.

Pasak J. Stankūno, aviacijos sektoriuje nuolat atliekamas auditas: tikrinami ne tik lėktuvai, tačiau ir aviacijos mokymo įstaigos.

"Yra kasdieninė orlaivių patikra: priešskrydinė ir poskrydinė, didesnė ir mažesnė patikra. Vyksta ir nuodugnesni tikrinimai, atliekami kas savaitę", - pridūrė Alvydas Šumskas, Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas.

Pasak J. Stankūno, skrydžio saugumą užtikrina ne tik dažna techninė lėktuvų apžiūra, tačiau ir skrydžių valdymo centrų nuolatinis tobulėjimas, ir oro sąlygų stebėjimas.

80 proc. nelaimių - dėl žmogaus kaltės

J. Stankūnas teigia, kad maždaug 80 proc. aviakatastrofų įvyksta dėl "žmogiškojo faktoriaus": tiek dėl pilotų, tiek dėl technikų kaltės. Likusią dalį nelaimių sukelia techninės problemos bei nepalankios gamtos sąlygos.

Dėl to, anot J. Stankūno, šiuolaikiniuose lėktuvuose "praktiškai viskas automatizuota".

"Šiuolaikiniuose orlaiviuose pilotas aktyviai pilotuoja tiktai žemėje. Pakyla, nuskrenda ir nusileidžia automatiškai", - sako jis.

Jis pridūrė, kad nemažai nelaimių aviacijoje įvyko dėl prastų kalbos žinių, bet pabrėžė, kad šiuo metu, pagal visus tarptautinius reikalavimus, pilotų kalbos žinios beveik prilygsta filologų.

Aviacijos ekspertai teigia, kad nemažai lėktuvo dalių turi pakaitalus. Pavyzdžiui, pagrindinė lėktuvo elektroninė sistema nelaimės atveju turėtų net tris savo antrininkus.

"Sunkiai tikėtina, kad įvyktų kažkas tokio, jog visos trys rezervinės sistemos vienu metu neveiktų", - sakė J. Stankūnas.

Jis teigė, kad kiekvienas aviacijos darbuotojas - ar pilotas, ar techninis darbuotojas nuolatos tobulinasi, dalyvauja profesiniuose kursuose, kuriuose yra gilinamos tiek teorinės, tiek praktinės žinios.

Lėktuvams ir skrydžio vadovams keliami ir aukšti sveikatos reikalavimai: šių profesijų atstovams, sulaukusiems 35 metų , sveikata tikrinama 2 kartus per metus.

"Lėktuvas negali būti senas"

Aviacijos ekspertai teigia, kad dauguma orlaivio detalių skirtos ribotam eksploatavimo laikui, o jam praėjus jos pakeičiamos. Todėl, jie tikina, kad lėktuvai gali būti tik "morališkai pasenę", tačiau techniškai jie lygiai tokie patys geri ir patikimi kaip ir nauji.

"Apibūdinimą senas ar naujas galima vartoti tik kalbant apie lėktuvų modelius, o ne kalbant apie skrydžių saugą. Techniškai tvarkingas lėktuvas, nepriklausomai nuo jo amžiaus, yra saugus", - sako A. Šumskas.

Nėra saugiausios lėktuvo vietos

VGTU Antano Gustaičio aviacijos instituto vadovas teigia, kad nėra saugiausios lėktuvo vietos ir viskas priklauso nuo to, kaip krenta orlaivis.

"Nėra tokių vietų. Visos jos saugios. Avarijos atveju (saugumas) priklauso nuo Fortūnos arba atsitiktinumo. Vieną kartą gali nukentėti sėdintys gale, kitą - priekyje. Ir atvirkščiai", - pritarė A. Šumskas.

Galima įveikti baimę

"Daug baimių ir, konkrečiai šituo atveju, gali būti be jokio racionalaus pagrindo", - apie skrydžių baimę kalbėjo Rita Bandzevičienė, Mykolo Riomerio universiteto Psichologijos katedros docentė.

Antra vertus, ji pridūrė, kad katastrofos yra stiprus streso šaltinis, nekasdienis įvykis, galintys formuoti skrydžio baimę.

Pasak jos, vienas iš būdų įveikti baimę yra "susidraugauti" su baime ar nerimu.

"Vienas iš būdų yra kartu su baime daryti tai, ko bijai. Labai dažnai būna, kad žmogus bijo, tačiau jo sveikas protas sako, kad automobilių avarijų būna daug daugiau. Kai yra toks svarstymas - baime įveikti lengviau", - sakė psichologė.

Pasak jos, baimę įveikti padeda ir pokalbiai apie ją. "Kai kalbi, geriau suvoki savo baimę. O samprotavimai, sukeliantys abejonę, prisideda prie baimės įveikimo", - pridūrė psichologė.

R. Bandzevičienė sakė, kad įvairias emocijas - tarp jų ir baimę - galima suvaldyti įvairiais kvėpavimo pratimais.

Kaip elgtis mečetėje?

Kaip elgtis mečetėje?

Kas jus labiausiai domina kelionėse? Gamta, architektūra, muziejai, žmonės, virtuvė, turgūs? Kelionės į Maroką, Tunisą, Turkiją, Egiptą – tai ne tik įspūdingi senamiesčiai, nematyti peizažai, kurortų malonumai ar nauji skoniai. Tai ir...


Netradiciniai grožio salonai pasaulyje

Netradiciniai grožio salonai pasaulyje

Ko gero, jau ne kartą teko girdėti apie neįprastus viešbučius ar restoranus, kurie įrengti iš ledo, stiklo, smėlio ar netgi mezginių... Ne išimtis yra ir grožio salonai – siūlome susipažinti su 7 keisčiausiais grožio salonais pasaulyje.


Etiketo pamokėlės viešint Ispanijoje: kaip elgtis ir ko vengti?

Etiketo pamokėlės viešint Ispanijoje: kaip elgtis ir ko vengti?

Flamenko šokėjos, bulių kautynės, gilios maisto tradicijos bei karštas vietinių temperamentas, tiek ir visko dar daugiau galima patirti ir pamatyti šioje pietinėje Europos dalyje, Ispanijoje. Šalis, kurioje verda emocijos ir didelė meilė: maistui,...


Apie viešbučius ir apgyvendinimo tipus: ką reiškia sutrumpinimai?

Apie viešbučius ir apgyvendinimo tipus: ką reiškia sutrumpinimai?

Dažnai įmantrūs viešbučių kambarių sutrumpinimai apsuka keliautojams galvą. DBL, EXB, SGL, TRPL – rodos, kodai iš kosmoso, todėl šiandien Baltic Tours kelionių ekspertai savo keliautojus nori supažindinti viešbučių apgyvendinimo tipais: kaip...


Kokią pagalvę rinktis kelionei?

Kokią pagalvę rinktis kelionei?

Kai keliauji lėktuvu, autobusu ar traukiniu ir kai reikia miegoti, svarbu pasirinkti tinkamą pagalvę. Geriausiai tinka pripučiamos, kaklą apjuosiančios pagalvės. Jos neleidžia, kad prasidėtų sprando skausmai. Pripučiama pagalvė praverčia ir kai...


Išmanieji telefonai gali išmokyti keliauti tvariai. Sužinokite, kaip?

Išmanieji telefonai gali išmokyti keliauti tvariai. Sužinokite, kaip?

Aplinkosaugos judėjimai pasaulyje jungia naują pavarą ir žmonių dėmesys tvarumui auga visose gyvenimo srityse. Ne išimtis ir turizmas – juk keliauti mėgsta ir nori daugelis. Tačiau ar galime pažinti ir tyrinėti pasaulį, darydami mažiau žalos...


Kelionės

Kelionės

Prieš planuodami savo sekančias atostogas ir būsimas keliones, visuomet apgalvokite, ką jūs norite iš tos kelionės pasiimti: ar norite tiesiog gerai nuo visko pailsėti, ar jums reikia kažko daugiau? Galbūt norite leistis į kelionę, tačiau jums...


Ką reikia žinoti apie savo teises keliaujant lėktuvu?

Ką reikia žinoti apie savo teises keliaujant lėktuvu?

Keliones neretai gali apkartinti netikėtumai, su kuriais keleiviai susiduria keliaudami oro transportu. Lėktuvų skrydžiai vėluoja, yra atšaukiami, dažnai kyla įvairių problemų dėl bagažo. LRT televizijos laida „Labas rytas, Lietuva“...

NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA

Užsisakykite KELIONIUKLUBAS.LT savaitraštį!